Keila Montessori klassi toimimisest

Montessori klass alustab tööd Keila Kooli Pargimajas, Pargi tn 2. Tegemist on liitklassiga 6-12 aastastele lastele. Noorematel lastel on võimalus õppida vanematelt, kes on eeskujuks ning vanematel lastel omakorda võimalus kinnistada oma teadmisi noorematega koos töötades. 

Õppetöö algab kell 9.00. Hommikune töötsükkel kestab 3 tundi (lähtub Montessori pedagoogikast ja üldõpetuse põhimõtetest). Pärast seda on lõuna ja 1h õuevahetund. Järgnevad loov- ja oskusained ning keeleõpe. Reeded on vähemalt esimesel aastal iseõppepäevad.

Klassiruum jaotatud ainealadeks (keel, matemaatika, geomeetria, kultuuriained (loodus, ajalugu, geograafia, ühiskonnaõpetus, kunst ja loovus, muusika, praktiline elu ja sotsiaalne vastutus), kus lapsed saavad vabalt liikuda ja valida töötamiskoha. Kasutuses on suures osas n-ö käed-külge õppematerjalid, mis ehituvad üles üksteise peale ning edasi liigutakse üks uus raskus/teema korraga.

Õpivahendite esitlused

Esitlus on tegevus, kus juhendaja näitab lastegrupile (valdavalt u 2–5 last, vahel võib olla ka suurem grupp), kuidas klassiruumis olevaid õppevahendeid kasutada või annab edasi uut infot. Pärast esitlust toimub laste iseseisev töö.

Lapsel on võimalus valida, mille kallal, kui kaua ja kellega koos ta töötab, samas on võimalus ka üksi tegutseda. Ainuke piirang õppevahendi valimisel on see, et seda peab olema lapsele esitletud. Õppimine ja rahulolu paranevad, kui õpilastel on võimalus oma valikuid ise kontrollida. On teada, et inimesed õpivad paremini, kui nad on ise huvitatud sellest, mida nad õpivad.

Vabadus toimib kindlate piiridega

Juhendaja on koolitatud lapsi inspireerima, uudishimu looma ning esitlusi kaasa kutsuvalt kasutama. Juhendajal on roll rikkaliku ja turvalise õpikeskkonna loomisel. Montessori pedagoogikas välditakse väliseid motivaatoreid, et hoida sisemist motivatsiooni. Seega tegevusi ei seota hinnete ega nt tähekeste vms jagamisega.
 
Uurimistööd laienevad klassist välja, käiakse õppekäikudel või kutsutakse erinevatest valdkondadest eksperte konkreetsel teemal rääkima. Õppekäike korraldavad vanemad lapsed endale ise, soovi korral kaasavad juhendaja. Vajadusel saadab lapsi täiskasvanu, kes siiski ei sekku, kui lapsed milleski eksivad oma õppekäigu korralduses või läbi viimises (nt lähevad vale bussi peale) ning astub vahele vaid juhul, kui on oht kellegi tervisele vms.

Laps täidab nädalaplaanis seatud eesmärke. Tagasisidevestlused toimuvad lapsega kord nädalas. Kasutusel on 3-tunnine töötsükkel, mis annab võimaluse keskenduda, ning samas on lubatud klassiruumis vabalt liikuda